Huis huren in Tilburg – veel gestelde vragen

Hoe moet ik ‘tijdelijk wonen’ opvatten?

–    Met tijdelijke wonen bedoelen wij, dat een woning niet voor onbepaalde tijd gehuurd wordt. Daarom gebruiken wij een huurovereenkomst voor bepaalde tijd.

     Wat bedoelen wij met ‘all-inclusive’?

– Onze woningen zijn ‘all-inclusive’. De woning is gestoffeerd en ingericht met meubilair. In de moderne keuken staan een koel-vriescombinatie en vaatwasser. Verder zult u in de woning een frisse badkamer aantreffen, een wasmachine  en droger. Een smart tv in de woonkamer ontbreekt natuurlijk niet. Tenslotte bevat de woning de benodigde inventaris, handdoeken, bedden- en linnengoed. Kortom: alles wat u nodig heeft voor een tijdelijk, aangenaam verblijf.  

Wat doet Tijdelijk Wonen Tilburg?

– Ooit begonnen wij met veel plezier als een bed- en breakfast. Al snel ontdekten we dat er een toenemende groep mensen behoefte had aan het tijdelijk huren van ‘kant-en-klare’ woonruimte. Inmiddels bedienen wij in Tilburg een groep huurders met een variëteit aan gemeubileerde studio’s, appartementen en huizen waarbij altijd geldt: alles voor één prijs. En dus huurt u ‘all-in’. De prijs is inclusief een gehele set inboedel, GWL, internet en televisie.

Waaruit bestaat ons aanpassingsvermogen?

– Flexibiliteit staat bij ons hoog in het vaandel. Zo kunt u bij ons voor kortere of langere periodes huren. Wij staan altijd klaar om ‘all-in’ oplossingen voor een welkom thuis te bieden.

Hoeveel omvat ons concept van ‘all-in’ huur?

– Onze woningen zijn niet alleen ‘all-inclusive’ (zie hierboven onder FAQ), maar tevens is in de huurprijs inclusief gas, water, elektriciteit, televisie en internet.

Hoe tijdelijk kan ik huren?

– Voor een tijdelijke woning gaan we uit van één maand als kortst mogelijk verblijf.

Voor hoe lang kan ik bij jullie terecht?

– De maximale duur voor tijdelijk huren bedraagt twee jaar. Mocht u voor een nog langere periode op zoek zijn naar woonruimte, neem gerust contact met ons op. We zullen ons altijd inspannen om u verder te helpen.

Kan ik de huurovereenkomst alvast inzien?

– Wij sturen wij u per e-mail de huurovereenkomst en de algemene voorwaarden toe. Deze kunt u dan rustig doornemen en bij akkoord getekend per e-mail aan ons retourneren.

Hieraan vooraf heeft natuurlijk al enig contact tussen ons en u, de nieuwe huurder, plaatsgevonden en hebben we elkaar ontmoet bij de bezichtiging.

Moet ik een borg betalen?

– Voor aanvang van uw tijdelijke huur, wordt u verzocht ons een borg te betalen. De borgsom wordt vastgesteld op basis van de karakteristieken van uw huurwoning alsmede de duur van uw verblijf.

Wanneer krijg ik de borg terug?

– Wij zorgen er altijd voor dat onze huurders een nette en schone woning betreden. Daarom verzoeken wij ook de woning weer net zo schoon en natuurlijk schadevrij aan ons op te leveren zodra u vertrekt. Verder dient u ons een bewijs van uitschrijving bij de gemeente Tilburg (Basisregistratie Personen) te tonen, zodat de volgende bewoner zich weer kan registreren op het adres. Binnen twee weken hierna, storten wij de borg terug op uw rekening.

Kan ik me registreren bij de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Tilburg?

– Normaliter kunt u zich, ook voor tijdelijke huur, inschrijven bij de gemeente Tilburg. Let wel: na het einde van de huurperiode dient men een bewijs te tonen van uitschrijving. Pas daarna kan de borg worden geretourneerd. Natuurlijk dient de woning wel schoon en zonder schade te worden achtergelaten.

Hoe betaal ik de huur?

– Normaliter betalen onze huurders middels een bankoverschrijving. Natuurlijk kunt u ook met verschillende creditcards, waaronder American Express, Visa en Mastercards, de huurpenningen aan ons voldoen. En eventueel betaalt u rechtstreeks bij één van onze medewerkers met een pintransactie.

Kan ik een factuur ontvangen voor mijn tijdelijk verblijf?

– Dit hoeft u niet speciaal aan ons te vragen want dit gebeurt sowieso. Ter bevordering van een eerlijk en transparant betalingsproces verzorgt De Stichting Swan Cliëntengelden al onze inkomende en uitgaande betalingen. Elke maand ontvangt u een factuur vanuit de stichting.

Waarom vallen gemeentelijke belastingen niet onder de ‘all-in’ prijs?

– Omdat een bewoner van de gemeente Tilburg zelf de belasting betaald waaronder rioolheffingen (RIOG), afvalstoffenheffing (AFV) en Waterschapbelasting. 

Lokale belastingen kunnen niet in de huurprijs worden opgenomen, omdat dit betalingen zijn voor diensten die de gemeente en het Waterschap u aanbiedt. 

Ook toeristenbelasting komt voor rekening van de huurder. 

Is het mogelijk een huisdier voor mijn tijdelijk verblijf  mee te nemen?

– Helaas kunnen wij dit niet bij voorbaat aangeven. Dit is erg afhankelijk van de specifieke eigenaar van één van onze woningen. Wanneer u voor het eerst contact met ons opneemt, laat u ons uw verzoek alstublieft meteen weten, dan proberen wij een geschikte woning voor tijdelijke huur inclusief huisdier voor u te regelen.

Hoe wordt rekening gehouden met mijn privacy?

– Wij hebben tijdelijk een aantal persoonlijke gegevens van u nodig zoals uw naam, e-mailadres en telefoonnummer. Deze informatie wordt louter en alleen gebruikt voor de huurovereenkomst of een eventueel daaraan voorafgegane offerte. Mocht u niet via ons tijdelijk gaan huren, dan verwijderen wij meteen al uw gegevens. Hetzelfde doen wij zodra een huurtraject ten einde is gekomen.