Huis verhuren in Tilburg – veel gestelde vragen

Hoe moet ik ‘tijdelijk verhuren’ opvatten?

–    Met tijdelijke verhuur bedoelen wij, dat een woning niet voor onbepaalde tijd verhuurd wordt. Daarom gebruiken wij een huurovereenkomst voor bepaalde tijd. Deze overeenkomst biedt geen huurbescherming aan de huurder.

     Wat bedoelen wij met ‘all-inclusive’?

–    Wij bemiddelen alleen met betrekking tot ‘all-inclusive’ huurwoningen voor tijdelijke verhuur. Dat betekent dat elke woning gestoffeerd is en ingericht met meubilair. In elke keuken staan een koel-vriescombinatie en vaatwasser. Verder heeft elke woning een moderne badkamer, wasmachine  en droger. Een riante flat screen in de woonkamer ontbreekt natuurlijk niet. Tenslotte bevat de woning de nodige inventaris, handdoeken, bedden- en linnengoed. Kortom: alles wat een huurder nodig heeft voor een tijdelijk, aangenaam verblijf.  

Wat doet Tijdelijk Wonen Tilburg?

– Ooit begonnen wij met veel plezier als een bed- en breakfast. Al snel ontdekten we dat er een toenemende groep mensen behoefte had aan het tijdelijk huren van ‘kant-en-klare’ woonruimte. Tegelijkertijd boden steeds meer verhuurders dergelijke woningen aan voor tijdelijke verhuur. Inmiddels bemiddelen en beheren wij in Tilburg voor een groep verhuurders met een variëteit aan gemeubileerde studio’s, appartementen en huizen waarbij altijd geldt: alles voor één prijs. En dus verhuurt u ‘all-in’. De prijs is inclusief een gehele set inboedel, GWL, internet en televisie.

Waaruit bestaat ons aanpassingsvermogen?

– Flexibiliteit staat bij ons hoog in het vaandel. Zo kunt u bij ons voor kortere of langere periodes verhuren. Wij staan altijd klaar om ‘all-in’ oplossingen voor de tijdelijke verhuur van een welkom thuis te bieden.

Hoeveel omvat ons concept van ‘all-in’ huur?

– Onze woningen zijn niet alleen ‘all-inclusive’ (zie hierboven onder FAQ), maar tevens is in de huurprijs inclusief gas, water, elektriciteit, televisie en internet.

Welk voordeel biedt ‘all-in’ verhuur?

– Gas, water, elektra, televisie- en internet zijn bij al onze tijdelijk te verhuren woningen van tevoren aangesloten en te gebruiken. Dit maakt het voor ons mogelijk om snel te kunnen opereren en een zo hoog mogelijke bezetting te bereiken voor ons gehele aanbod.

Hoe tijdelijk kan ik verhuren?

– Voor een tijdelijke woning gaan we uit van één maand als kortst mogelijk verblijf.

Hoe lang kan een huurder maximaal (tijdelijk) huren?

– De maximale duur voor tijdelijk huren bedraagt twee jaar.

Welke huurovereenkomst hanteren jullie voor tijdelijke ‘all-in’ verhuur?

– Sinds de verruiming van de wet op 1 juli 2016, bestaat de mogelijkheid om een huurovereenkomst voor bepaalde tijd voor maximaal 2 jaar te gebruiken. Bij dit model heeft een huurder geen huurbescherming. Na afloop van elke door ons gehanteerde huurovereenkomst, moet een huurder vertrekken zonder dat hem of haar een beroep op huurbescherming toekomt. Onze jurist heeft de modelovereenkomst aangepast naar onze bedrijfsvoering. Inmiddels wordt deze huurovereenkomst toegepast op ons gehele aanbod. Wij bemiddelen en sluiten namens en voor rekening van onze opdrachtgevers de huurovereenkomsten met de huurders.

Hoe komt de huurovereenkomst tot stand?

– Wij sturen wij elke potentiële huurder per e-mail de huurovereenkomst en de algemene voorwaarden toe. Deze kan dan rustig worden doorgenomen en bij akkoord getekend per e-mail aan ons geretourneerd. Hieraan vooraf heeft natuurlijk al enig contact tussen ons en de nieuwe huurder plaatsgevonden en regelmatig hebben we elkaar al ontmoet bij de bezichtiging.

Zou ik jullie huurovereenkomst eens mogen inzien?

– Natuurlijk. Op uw verzoek sturen wij u per e-mail de huurovereenkomst en de algemene voorwaarden toe. Deze kunt u dan rustig doornemen en als u wat wilt vragen kunt u altijd bij ons terecht

Vragen jullie een borg aan de huurder?

– Voor aanvang van elke tijdelijke verhuur, vragen en incasseren wij een borg van de huurder. De borgsom wordt vastgesteld op basis van de karakteristieken van de te verhuren woning alsmede de duur van het verblijf.

Onder welke voorwaarden retourneren wij de borg aan de huurder?

– Wij zorgen er altijd voor dat onze huurders een nette en schone woning betreden. Daarom verzoeken wij ook de woning weer net zo schoon en natuurlijk schadevrij aan ons op te leveren zodra de huurder vertrekt. Verder dient de huurder ons een bewijs van uitschrijving bij de gemeente Tilburg (Basisregistratie Personen) te tonen, zodat de volgende bewoner zich weer kan registreren op het adres. Binnen twee weken hierna, storten wij de borg terug op de rekening.

Kan een huurder zich registreren bij de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Tilburg?

– Normaliter kan een huurder zich, ook voor tijdelijke huur, inschrijven bij de gemeente Tilburg. Let wel: na het einde van de huurperiode dient men een bewijs te tonen van uitschrijving. Pas daarna kan de borg worden geretourneerd. Natuurlijk dient de woning wel schoon en zonder schade te worden achtergelaten.

Waarom vallen gemeentelijke belastingen niet onder de ‘all-in’ prijs?

– Omdat de bewoner van de gemeente Tilburg zelf de belasting betaalt waaronder rioolheffingen (RIOG), afvalstoffenheffing (AFV) en Waterschapbelasting. 

Lokale belastingen kunnen niet in de huurprijs worden opgenomen, omdat dit betalingen zijn voor diensten die de gemeente en het Waterschap u aanbieden. 

Ook toeristenbelasting komt voor rekening van de huurder. 

Waar moet mijn woning voor tijdelijke verhuur aan voldoen?

– Om tijdelijke verhuur effectief te maken, zal uw woning gemeubileerd en gestoffeerd moeten zijn. Verder moet moderne apparatuur aanwezig zijn, zoals een vaat- en wasmachine, droger, magnetron en televisie. Ook moet een bruikbare inventaris aanwezig zijn,  maar ook bedden- en linnengoed.

Waarom verzorgt Stichting Swan Cliëntengelden ons betalingsverkeer?

– Om transparantie van het betalingsverkeer te garanderen maakt Tijdelijk Wonen Tilburg gebruik van een stichting.  Via de stichting worden de netto-opbrengsten aan alle belanghebbenden in het proces verwerkt. En zo ontvangt elke verhuurder van de stichting de netto huuropbrengsten van de verhuurde woning(en).

Hoe verloopt de ontvangst van een nieuwe huurder?

– Wanneer een nieuwe huurder bij de all-in huurwoning aankomt, heten wij hem of haar ter plekke persoonlijk welkom. Naast een korte rondleiding en het tonen van de faciliteiten, verstrekken we informatie over de omgeving en de eventuele huisregels. Hierna overhandigen wij de sleutels. Tevens inspecteren we gezamenlijk de woning en leggen meteen onze bevindingen, voornamelijk foto’s, vast in een digitaal rapport.

Waarom gebruiken wij een digitaal inspectierapport?

– Doordat we gedurende de inspectie alles digitaal vastleggen met foto’s, kunnen we bij de eindinspectie een zuivere vergelijking maken. Eventuele schade of andere onvolkomenheden zijn daardoor eenvoudig aan te tonen. Dit voorkomt bewijsproblemen wanneer we op de borg inhouden.

Aan welke soorten huurders verhuren wij?

– Onze doelgroep bestaat voornamelijk uit:

Expats

Zakenlui

Mensen die tijdelijk even rust zoeken

Internationaal onderwijzend personeel

Mensen die wachten op de verbouwing van hun eigen woning

Werknemers bedrijven

Woningkopers

Mensen met brand- en waterschade aan hun woning

Voor welke woningen heeft onze doelgroep voornamelijk belangstelling?

– Wij hebben gemerkt dat het vooral gaat om locatie en inrichting. Hoewel elke huurder net iets anders denkt over de voordelen van een zekere ligging, kunnen we wel stellen dat nabijheid van het centrum en bereikbaarheid van het openbaar vervoer pré’s zijn. Horeca en een goede supermarkt tellen ook zwaar. Expats zijn vaak meer gericht op de nabijheid van hun werk of een goede verbinding daar naartoe. Een moderne uitstraling van de inrichting doet het altijd goed maar bovenal dient de woning schoon te zijn. Wij raden verhuurders aan de inrichting vooral neutraal te houden, zodat de woning telkens weer snel verhuurd kan worden aan een zo breed mogelijk publiek.

Waaruit herken ik als verhuurder de inzet van Tijdelijk Wonen Tilburg?

– Wij spannen ons zoveel mogelijk – proactief en voortdurend – in om zowel u als de huurder te bedienen. Daarmee proberen wij alle betrokkenen zo goed mogelijk te ontzien en aan hun wensen te voldoen.

Hoe werkt ons verdienmodel?

– Wij rekenen maandelijks een van tevoren overeengekomen commissie aan de verhuurder. Via de stichting wordt de commissie iedere maand rechtstreeks verrekend met de huurinkomsten. Zo betalen wij u elke maand uw ‘netto’ opbrengsten uit.