Huis verhuren in Tilburg – veel gestelde vragen

Hoe moet ik ‘tijdelijk wonen’ via TWT opvatten?

–    Als een dienstverlening waarmee we het mogelijk maken voor huurders om tijdelijk te huren.

     Wat bedoelen wij met ‘all-inclusive’?

–    Wij bemiddelen alleen met betrekking tot ‘all-inclusive’ huurwoningen voor tijdelijke verhuur. Dat betekent dat elke woning gestoffeerd is en ingericht met meubilair. In elke keuken staan een koel-vriescombinatie en vaatwasser. Verder heeft elke woning een moderne badkamer, wasmachine en droger. Een flat screen in de woonkamer ontbreekt natuurlijk niet. Tenslotte bevat de woning de nodige inventaris, handdoeken, bedden- en linnengoed. Kortom: alles wat een huurder nodig heeft voor een tijdelijk, aangenaam verblijf.  

Wat doet Tijdelijk Wonen Tilburg?

– Wij bemiddelen en beheren in Tilburg een variëteit aan gemeubileerde studio’s, appartementen en huizen waarbij altijd geldt: alles voor één prijs. En dus verhuurt u ‘all-in’. De prijs is inclusief een gehele set inboedel, GWL, internet en televisie.

Hoe ver reikt ons concept van ‘all-in’ huur?

– Onze woningen zijn niet alleen ‘all-inclusive’ (zie hierboven onder FAQ), maar tevens is in de huurprijs inclusief gas, water, elektriciteit, televisie en internet.

Welk voordeel biedt ‘all-in’ verhuur?

– Gas, water, elektra, televisie- en internet zijn bij alle woningen van tevoren aangesloten en te gebruiken. Dit maakt het voor ons mogelijk om snel te kunnen opereren en een zo hoog mogelijke bezetting te bereiken.

Hoe komt de huurovereenkomst tot stand?

– Wij sturen elke nieuwe huurder per e-mail de huurovereenkomst en de algemene voorwaarden toe. Deze kunnen dan rustig worden doorgenomen en bij akkoord getekend per e-mail aan ons geretourneerd worden.

Vragen jullie een borg aan de huurder?

– Voor aanvang van elke tijdelijke verhuur, vragen en incasseren wij een borg van de huurder. De borgsom wordt vastgesteld op basis van de karakteristieken van de te verhuren woning alsmede de duur van het verblijf.

Onder welke voorwaarden retourneren wij de borg aan de huurder?

– Wij zorgen er altijd voor dat onze huurders een nette en schone woning betreden. Daarom verzoeken wij ook de woning weer net zo schoon en natuurlijk schadevrij aan ons op te leveren zodra de huurder vertrekt. Verder dient de huurder ons een bewijs van uitschrijving bij de gemeente Tilburg (Basisregistratie Personen) te tonen, zodat de volgende bewoner zich weer kan registreren op het adres. Binnen twee weken hierna, storten wij de borg terug op de rekening.

Kan een huurder zich registreren bij de Basisregistratie Personen (BRP) van de gemeente Tilburg?

– Normaliter kan een huurder zich, ook voor tijdelijke huur, inschrijven bij de gemeente Tilburg. Let wel: na het einde van de huurperiode dient men een bewijs te tonen van uitschrijving. Pas daarna kan de borg worden geretourneerd. Natuurlijk dient de woning wel schoon en zonder schade te worden achtergelaten.

Waarom vallen gemeentelijke belastingen niet onder de ‘all-in’ prijs?

– Omdat de bewoner van de gemeente Tilburg zelf de belasting betaalt waaronder rioolheffingen (RIOG), afvalstoffenheffing (AFV) en Waterschapbelasting. 

Lokale belastingen kunnen niet in de huurprijs worden opgenomen, omdat dit betalingen zijn voor diensten die de gemeente en het Waterschap u aanbieden. 

Waar moet mijn woning voor tijdelijke verhuur aan voldoen?

– Om tijdelijke verhuur effectief te maken, zal uw woning gemeubileerd en gestoffeerd moeten zijn. Verder moet moderne apparatuur aanwezig zijn, zoals een vaat- en wasmachine, droger, magnetron en televisie. Ook moet een bruikbare inventaris aanwezig zijn,  maar ook bedden- en linnengoed.

Waarom verzorgt Stichting Swan Cliëntengelden ons betalingsverkeer?

– Om transparantie van het betalingsverkeer te garanderen maakt Tijdelijk Wonen Tilburg gebruik van een stichting.  Via de stichting worden de netto-opbrengsten aan de verhuurder overgemaakt.

Hoe verloopt de ontvangst van een nieuwe huurder?

– Wanneer een nieuwe huurder bij de all-in huurwoning aankomt, heten wij hem of haar ter plekke persoonlijk welkom. Naast een korte rondleiding en het tonen van de faciliteiten, verstrekken we informatie over de omgeving en de eventuele huisregels. Hierna overhandigen wij de sleutels. Tevens inspecteren we gezamenlijk de woning en leggen meteen onze bevindingen, voornamelijk foto’s, vast in een digitaal rapport.

Waarom gebruiken wij een digitaal inspectierapport?

– Doordat we gedurende de inspectie alles digitaal vastleggen met foto’s, kunnen we bij de eindinspectie een zuivere vergelijking maken. Eventuele schade of andere onvolkomenheden zijn daardoor eenvoudig aan te tonen. Dit voorkomt bewijsproblemen wanneer we op de borg inhouden.

Aan welke soorten huurders verhuren wij?

– Onze doelgroep bestaat voornamelijk uit:

Expats

Zakenlui

Internationaal onderwijzend personeel

Mensen die wachten op de verbouwing van hun eigen woning

Werknemers bedrijven

Woningkopers

Mensen met brand- en waterschade aan hun woning

Voor welke woningen heeft onze doelgroep voornamelijk belangstelling?

– Wij hebben gemerkt dat het vooral gaat om locatie en inrichting. Hoewel elke huurder net iets anders denkt over de voordelen van een zekere ligging, kunnen we wel stellen dat nabijheid van het centrum en bereikbaarheid van het openbaar vervoer pré’s zijn. Horeca en een goede supermarkt tellen ook zwaar. Expats zijn vaak meer gericht op de nabijheid van hun werk of een goede verbinding daar naartoe. Een moderne uitstraling van de inrichting doet het altijd goed maar bovenal dient de woning schoon te zijn. Wij raden verhuurders aan de inrichting vooral neutraal te houden, zodat de woning telkens weer snel verhuurd kan worden aan een zo breed mogelijk publiek.

Waaruit herken ik als verhuurder de inzet van Tijdelijk Wonen Tilburg?

– Wij spannen ons zoveel mogelijk – proactief en voortdurend – in om zowel u als de huurder te bedienen. Daarmee proberen wij alle betrokkenen zo goed mogelijk te ontzien en aan hun wensen te voldoen.

Hoe werkt ons verdienmodel?

– Wij rekenen maandelijks een van tevoren overeengekomen commissie aan de verhuurder. Via de stichting wordt de commissie iedere maand in mindering gebracht op de huurinkomsten. Na aftrek van eventueel gemaakte kosten, betalen wij u elke maand uw ‘netto’ opbrengsten uit.